گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

برای عضویت در خبرنامه الکترونیک، نشانی ایمیل خود را در قسمت نظرات ارسال کنید.


تقویم برنامه ها و رویدادها

سومین همایش هفته پژوهش

🕑 چهارشنبه 28 آذر 97 - ساعت 13
سالن شهید مطهری

اقدام تروریستی علیه سفیر ایران در یمن

| چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۸ ب.ظ

در حالی که تنها دو روز از تقدیم استوارنامه سید حسین نیکنام سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن، می گذشت، امروز انفجاری شدید، در نزدیکی محل اقامت وی، بنا به برخی گزارشها موجب کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 17 تن از ساکنان محلی شد. این حادثه آسیبی به سفیر و هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در صنعا وارد نیاورد.

گروه القاعده مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،ضمن محکوم کردن این اقدام گفت تمام اعضای هیئت دیپلماتیک ایران در سلامت هستند و امیرعبدالهیان معاون وزیر امور خارجه نیز این اقدام را تلاشی برای جلوگیری از بهبود روابط تهران و صنعا دانست و ضمن مسئول شمردن دولت یمن در تأمین امنیت کارکنان دیپلماتیک، از این کشور خواست هر چه سریعتر نسبت به شناسایی و مجازات عاملان این حمله اقدام کند. پیش از این نیز نیکبخت، یکی از دیپلمات های ایرانی در این کشور، ربوده شده بود که امیرعبدالهیان، دولت یمن را «عامل» این آدم ربایی معرفی کرد. دولت های آمریکا و انگلیس نیز با صدور بیانیه های جداگانه، حمله تروریستی به دیپلمات های ایرانی را محکوم کردند. وزارت کشور یمن نیز از اراده خود برای پیگیری این موضوع خبر داده است. ایران و یمن، هر دو عضو کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص تحت حمایت بین المللی (1973) هستند. یمن طی حق شرطی، صلاحیت اجباری دیوان بین المللی دادگستری را که در ماده 13 کنوانسیون پیش بینی شده است، رد و از تعهدات خود مستثنی ساخته است. کنوانسیون مزبور دولت های عضو را مکلف می کند نسبت به محاکمه یا استرداد مرتکبان جرایم خشونت بار علیه رؤسای دولتها و نمایندگان دیپلماتیک آنها اقدام نمایند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی