گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

برای عضویت در خبرنامه الکترونیک، نشانی ایمیل خود را در قسمت نظرات ارسال کنید.


تقویم برنامه ها و رویدادها

سومین همایش هفته پژوهش

🕑 چهارشنبه 28 آذر 97 - ساعت 13
سالن شهید مطهری

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

به موجب تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب سال ۱۳۹۲ به دولت اجازه داده شده است مرخصی زایمان مادران را به نه ماه افزایش دهد و هیأت وزیران نیز در راستای این اختیار به موجب بند یک تصویب نامه شماره ۹۲۰۹۱/ت۴۶۵۲۷-۱۹/۴/۱۳۹۲، مدت مرخصی زایمان (یک و ۲ قلو) زنان شاغل در بخشهای دولتی و غیر دولتی را نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط تعیین کرده است. نظر به این که شعب ۴۵ و ۱۰ و ۴ دیوان عدالت اداری به شرح آراء مندرج در گردش کار که در شعب هشتم و دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری عیناً تایید و استوار شده است در ارتباط با خواسته شکات مبنی بر الزام دستگاه دولتی متبوع خویش به افزایش مدت مرخصی زایمان از شش ماه به نه ماه حکم به وارد دانستن شکایت صادر کرده اند این آراء در راستای حکم پیش گفته مقنن و مصوبه یاد شده هیأت وزیران صادر شده اند و به عنوان رأی صحیح تلقی می شوند و به همین جهت در راستای ماده ۹۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ مفاد آرای مذکور به عنوان رأی ایجاد رویه برای شعب دیوان عدالت اداری، ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط لازم الاتباع است.

محمدجعفر منتظری
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

* ماده۹۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری :

هرگاه در موضوع واحد حداقل پنج رأی مشابه از دو یا چند شعبه دیوان صادر شده باشد، رئیس دیوان می ‌ تواند موضوع را در هیأت عمومی مطرح و تقاضای تسری آن را نسبت به موضوعات مشابه نماید. در صورتی که هیأت عمومی آراء صادرشده را صحیح تشخیص دهد، آن را برای ایجاد رویه تصویب می ‌ نماید. این رأی برای سایر شعب دیوان، ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط لازم ‌ الاتباع است.

رئیس جمهوری، لایحه مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، لایحه «تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها 1973 (مارپل 78/1973) – مصوب 1380- و اصلاحات بعدی آن(موضوع قطعنامه های شماره 203،202،201،200،190،189» را که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
این لایحه به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیئت وزیران مطرح و تصویب شده است.

درباره قابلیت اعمال حقوق اسلامی در بحران یمن

| يكشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ

امیر مقامی

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

مقامات ایرانی، بارها دولت عربستان را نه تنها به علت توسل به زور در یمن بلکه بابت عدم رعایت موازین حقوق بشردوستانه و اسلامی مورد شماتت لفظی قرار داده اند. در آخرین اظهارنظر، مقام رهبری در مناسبت اسلامی مهمی چون عید مبعث در دیدار با مقامات کشوری و لشگری ایرانی و نمایندگان و سفرای کشورهای اسلامی، ادامه حملات عربستان به یمن، به ویژه حمله به غیرنظامیان در «ماه های حرام» را محکوم کردند. بیانات ایشان چنین است: «در حالیکه در صدر اسلام، مشرکین مکه در ماه حرام، جنگ را متوقف می کردند، امروز در یمن، در ماه رجب که ماه حرام است، بر سر مردم بیگناه این کشور بمب و موشک ریخته می شود.»  گرچه از نظر سیاسی، چنین حملات لفظی تلنگری است به ادعاهای اسلامی/شریعتی رژیم سعودی و مدعیات تکفیری غیررسمی در اطراف هیئت حاکمه آل سعود علیه شیعیان و ایرانیان؛ اما همین نکته از جهت حقوقی نیز مناسب بررسی است. در واقع پرسش کنونی من این است که آیا منع مخاصمه در ماه های حرام، صرفاً یک حکم الهی و مذهبی است که از پشتیبانی حقوقی بین المللی برخوردار نیست؟ یا آنچه مقامات ایرانی در این زمینه می گویند، می تواند علاوه بر جنبه شرعی، در قاب حقوق بین الملل مدرن هم ادعایی درخور توجه و واجد شأن است؟ یادداشت حاضر، نگاهی نادر به وضعیت حقوق بین الملل اسلامی در قالب حقوق بین الملل عام دارد و پاسخ پرسش فوق را بر این اساس، ارائه می دهد.

عدم برگزاری میزگرد هسته ای

| جمعه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸ ب.ظ

ضمن عذرخواهی در خصوص برگزاری میزگرد بررسی ابعاد حقوقی مذاکرات هسته ای، به اطلاع می رساند به علت پاره ای مشکلات و ناهماهنگی ها امکان برگزاری این میزگرد فعلا وجود ندارد. لذا بدینوسیله عدم برگزاری نشستی با این موضوع در دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی اعلام می گردد.

میزگرد ابعاد حقوقی مذاکرات هسته ای

| سه شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱ ب.ظ

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی با همکاری انجمن علمی دانشجویی، در میزگردی به بررسی ابعاد حقوقی بین المللی مذاکرات هسته ای در پرتو بیانیه سوییس خواهد پرداخت. در این میزگرد که روز پنجشنبه 24 اردیبهشت از ساعت 10 در سالن شهید مطهری این دانشگاه آغاز خواهد شد، آقایان دکتر آرش پور و دکتر توسلی اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دکتر راعی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد و دکتر مقامی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید اشرفی، برخی ابعاد حقوقی بین المللی مذاکرات هسته ای را مورد بررسی قرار خواهند داد.

 

 

برنامه میزگرد ابعاد حقوقی بین­المللی مذاکرات هسته­ای در پرتو بیانیه سوییس

 

ساعت 10 – آغاز مراسم با تلاوت کلام ا... مجید

10:15 – سخنرانی آقای دکتر آرش­پور با عنوان مناسبت حقوق داخلی و حقوق بین­الملل و تأثیر آن بر توافق احتمالی

10:40 – سخنرانی آقای دکتر راعی با عنوان بررسی تعهّدات ایران و گروه 5+1

11:05 – سخنرانی آقای دکتر توسلی با عنوان بررسی ماهیت سند توافق سوئیس

11:30 – سخنرانی آقای مقامی با عنوان آینده حقوق بین­الملل پس از «برجام»

11:55 – نقد و مباحثه

12:30 – پرسش و پاسخ

13:00 – پایان مراسم

دفاع پایان نامه

| دوشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۵۵ ب.ظ

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

دانشکده حقوق و الهیات

گروه حقوق

اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع پایان ­نامه

جلسه دفاع رساله کارشناسی ارشد حقوق بین الملل با عنوان

صلح مسلّح و حقوق بین الملل


 

نگارنده

علی احمدی بسطامی

استاد راهنما

دکتر علیرضا آرش پور

استاد مشاور

دکتر هیبت ا... نژندی منش

روز سه شنبه - 9 اردیبهشت 94 - ساعت 11:30

سپاهانشهر، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

 

شماره 51 تازه های ملل متحد

| چهارشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ق.ظ

پنجاه و یکمین شماره خبرنامه تازه های ملل متحد با عناوین خبری زیر منتشر شد:

 

- دادگاه عالی بریتانیا: رد درخواست شرکت ملی نفتکش ایران مبنی بر اجبار وزارت خارجه بریتانیا برای وتوی تصمیم اتحادیه اروپایی برای اعمال تحریم مجدد

- دیوان دادگستری اتحادیه اروپایی: تأیید تدابیر محدود کننده علیه بانک تجارت ایران-اروپا به دلیل کمک به دور زدن تحریم ها

- دیوان بین المللی کیفری: پایان رسیدگی به پرونده کنیاتا

- تأیید حکم تبرئه ماتیو چوئی در شعبه تجدیدنظر دیوان بین المللی کیفری

- دیوان بین المللی کیفری: تصمیم به ارجاع وضعیت دارفور سودان به شورای امنیت

- شعبه تجدیدنظر دیوان بین المللی کیفری: تأیید صدور قرار بازداشت برای عبدلله بندا در وضعیت سودان

- دیوان بین المللی کیفری؛ بار دیگر پرونده لوبانگا: اصلاح حکم شعبه رسیدگی و درخواست تهیه پیش نویس برنامه اجرایی از صندوق امانی قربانیان

- دیوان اروپایی حقوق بشر: امکان استرداد پناهجوی تبعه کشور ثالث به نخستین کشور مقیم

- رأی دیوان دادگستری اروپایی در پرونده شپرد علیه آلمان: رد درخواست پناهندگی بواسطه احتمال ارتکاب جنایات جنگی حین خدمت سربازی

دانشجویان و پژوهشگران می توانند نسخه کامل این شماره را از اینجا دریافت کنند.