گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

برای عضویت در خبرنامه الکترونیک، نشانی ایمیل خود را در قسمت نظرات ارسال کنید.


تقویم برنامه ها و رویدادها

سومین همایش هفته پژوهش

🕑 چهارشنبه 28 آذر 97 - ساعت 13
سالن شهید مطهری

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

انتشار کتاب انتقال سیاست و عدالت کیفری

| پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ب.ظ

کتاب «انتقال سیاست و عدالت کیفری (بررسی تأثیر آمریکا بر سیاست کنترل جرم بریتانیا» به قلم پروفسور تیم نیوبورن و تریوور جونز به رشته تحریر در آمده توسط محمد جوان بخت، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه شهید اشرفی ترجمه شده است و نوشتاری است تجربی، که به فرآیند پیچیده انتقال سیاست کیفری از آمریکا به بریتانیا می­پردازد و دربرگیرنده شش فصل می­باشد؛ به ترتیب فصل نخست به همگرایی و واگرایی کنترل جرم بین دو کشور آمریکا و بریتانیا و نحوه آمریکایی شدن سیاست­های بریتانیا در حوزه کنترل جرم می ­پردازد. فصل دوم به سیاست­گذاری و انتقال سیاست و واکاوی زمینه های آن می پردازد. فصل سوم به موضوع خصوصی سازی آیتم های سیاست کیفری از جمله ظهور مجدد تجاری سازی و برون سپاری زندانها و تعلیق مراقبتی و نظارت الکترونیکی و نقش کارآفرینان و عاملان انتقال سیاست در این پروسه اختصاص می یابد. فصل چهارم حول محور قوانین دو/سه ضربه و محکومیت اجباری بحث میکند و گنجایش بافت سیاسی، فرهنگی و قانونی بریتانیا جهت انتقال این دو سیاست کیفری را مورد ارزیابی قرار میدهد و فصل پنجم پیرامون سیاست تسامح صفر و محدودیت های اجرایی آن در بریتانیا به بحث می پردازد و در پایان فصل ششم انتقال سیاست را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد و نتیجه می گیرد که این امر به رغم برخی همگرایی ها و تشابهات بین این دو جامعه تا چه اندازه موفق و موثر می باشد.

کتاب «مجرمان خطرناک، بررسی حقوقی و جرم شناختی»، تألیف محمد جوان بخت از سوی انتشارات مجد به زیور طبع آراسته شد. جوانبخت، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی از دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی است و کتاب خود را در دو بخش تنظیم کرده است. در بخش نخست، فصل نخست به پدیده مجرمانه و ارکان آن اختصاص گرفته و بزه­کار به عنوان رکن حائز اهمیت، از جنبه خطرناکی بررسی و انواع آن مطرح می­شود. در فصل دوم نیز به مطالعه بزه­کار خطرناک و زمینه­های مورد توجه قرار گرفتن آن در سیاست جنایی نوین و معیارهای احراز خطرناکی بزه­کاران پرداخته می­شود.

در بخش دوم، فصل نخست به انواع پیش­گیری از جرم می­پردازد و پیش­گیری تنبیهی، نظر به اهمیت آن در گفتمان بازبزه­کاری مورد مطالعه عمیق­تر قرار می­گیرد. فصل دوم به بررسی سیاست کیفری و انواع روی­کردهای سخت­گیرانه که در دهه­های اخیر از سوی جرم­شناسان ارائه شده اختصاص داده می­شود و در ادامه سیاست کیفری ایران و ابزارهای تقنینی و ضمانت اجراهای کیفری در قبال مجرمان خطرناک در آن تحلیل و بررسی می­شود.

طبقه­بندی بزه­کاران و احراز حالت خطرناکی آنها ابتدا در جرم­شناسی بالینی مطرح شد و امروزه در قالب ایدئولوژی امنیت­گرا در جرم­شناسی و کیفرشناسی نوین به آن پرداخته می­شود. از دیدگاه جرم­شناسی بالینی، بزه­کاران تحت تاثیر وضع جسمی و یا بحرانی قبل از ارتکاب جرم، به دو دسته تقسیم می­شوند؛ بزه­کارانی که به طور اتفاقی مرتکب جرم می­شوند که این گروه دارای حالت خطرناک نیستند، لکن در مقابل، بزه­کارانی وجود دارند که برای چندمین بار فرآیند زمانی جرم را طی می­کنند و سوابق و خصوصیات روانی و رفتاری آنان و کیفیت و شدت جرم ارتکابی آنان، نشان­دهنده حالت خطرناکی است که آنها را در مظان ارتکاب دوباره جرم در آینده قرار می­دهد، به این بزه­کاران که مرتکب جرم­های خشونت­بار متعدد می­شوند، بزه­کاران خطرناک گفته می­شود. در جرم­شناسی نوین به جای مطالعه صرف شخصیت مجرم، ریسک و شاخص­های ریسک تکرار جرم در بزه­کار مورد بررسی قرار می­گیرد. شناخت و تحلیل عوامل خطر ارتکاب و بازرخداد جرم، به جهت پیش­بینی و برآورد میزان تحقق ریسک، به منظور سلب توان کیفری و طرد فرد بزه­کار صورت می­گیرد.

بررسی حالت خطرناک این بزه­کاران چه در ایدئولوژی بازپروری و چه در ایدئولوژی امنیت­گرا، قانون­گذاران را بر آن داشته تا با سیاست­گذاری در زمینه وضع مجازات­های شدید و سخت، از بازبزه­کاری این افراد پیش­گیری نمایند. مدیریت کیفری و پیش­گیری از بازبزه­کاری مجرمان خطرناک در سیاست کیفری در قالب روی­کردهای نوینی انجام می­شود که بر محور سزادهی و سرکوبی بزه­کاران، قانون­های کیفری را دست­خوش تغییرات قرار داده­اند.

فایل صوتی سخنرانی دکتر جلالی

| دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ق.ظ

بررسی ابعاد حقوقی بین المللی فاجعه منا

 

نشست تخصصی گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی با محوریت بررسی ابعاد حقوقی بین المللی فاجعه منا روز پنج شنبه گذشته برگزار شد. در این نشست دکتر محمود جلالی استاد حقوق بین الملل دانشگاه اصفهان با طرح تعهدات حقوقی دولت عربستان نسبت به حجاج، به ویژه حجاج ایرانی از زاویه مسئولیت بین المللی دولت به طرح موضوع پرداخت و سپس امکان طرح دعوی علیه عربستان در نهادهای قضایی بین المللی را بررسی کرد. فایل صوتی این سخنرانی را از اینجا دریافت کنید.

 

گزارش تصویری نشست گروه حقوق

| دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۲۱ ق.ظ

بررسی ابعاد حقوقی بین المللی فاجعه منا

سخنران: دکتر محمود جلالی

 

 

 

 

 

 

 

 عکس: پردیس صابری