گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

پایگاه اطلاع رسانی #ashrafilaw

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

برای عضویت در خبرنامه الکترونیک، نشانی ایمیل خود را در قسمت نظرات ارسال کنید.


تقویم برنامه ها و رویدادها

نشست تخصصی انجمن علمی و گروه حقوق
دانشجویان حقوق و آسیب های شغلی
با حضور
❇️ دکتر فاطمه سمیعی، استادیار مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان
❇️ شفق ملک زاده، دانش آموخته حقوق بین الملل دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

🕑 شنبه 12 اسفند، ساعت 14
سالن شهید مطهری

۳۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

دفاع پایان نامه

| پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۱۷ ق.ظ


دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

دانشکده علوم انسانی

گروه حقوق

 

اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع پایان ­نامه

 

جلسه دفاع رساله کارشناسی ارشد حقوق بین الملل با عنوان

 

مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی از طریق دریاها در حقوق بین الملل

 

نگارنده

مونا ساطوری

 

استاد راهنما

دکتر علیرضا آرش پور

 

استاد مشاور

امیر مقامی

 

روزیکشنبه، تاریخ 30/06/1393- ساعت 17

سپاهانشهر، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، ساختمان شماره یک، سالن شهید مطهری

 

چکیده پایان نامه:

     از حدود 400 سال پیش جرایمی مانند دزدی دریایی، برده داری و قاچاق به شیوه ها و عناوین خاص آن زمان صورت می پذیرفت. با گذشت زمان و گسترده تر شدن ارتباطات و تکنولوژی، این جرایم به صورت سازمان یافته تر و منسجم تر از قبل انجام می شد. تا اینکه در اواخر قرن 20 این جرایم با عنوان جرایم سازمان یافته فراملی شناخته شدند. مقابله با این جرایم به دلیل داشتن ویژگی هایی از جمله فرامرزی بودن، گروهی بودن، برخورداری از ساختاری ویژه و اعمال خشونت، چندان آسان نیست. در واقع، این جرایم توطئه های پنهانی مستمری می باشند که چند کشور را وارد بازی خود می کنند. هریک از جرایمی که این گروه ها در هریک از عملیات های خود مرتکب می شوند، خود به تنهایی ضربه ی مهلک و سنگینی بر اقتصاد کشورها وارد می کند. به همین دلیل، در نظر گرفتن راه کارهایی که بتواند وقوع این جرایم را تا حدود زیادی کاهش بدهد، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و اگر این راه کارها و پیشنهادات به خوبی به کار بسته شوند و به اجرا درآیند، می توان تا حدود زیادی به این مهم دست پیدا کرد.

    در این پژوهش، سعی شده است، علاوه بر معرفی و بیان ویژگی های گروه های جرم سازمان یافته و مصادیق این جرایم که در دریاها صورت می پذیرد، راه کارهای موثر و قابل قبولی برای کاهش روند این جرایم و یا حتی از بین بردن آن ها ارایه داده شود.   

واژگان کلیدی

جرایم سازمان یافته فراملی، کنوانسیون پالرمو، کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، دزدی دریایی، قاچاق

 

دفاع پایان نامه

| چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۵۴ ب.ظ

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

دانشکده علوم انسانی

گروه حقوق

 

اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع پایان­ نامه

 

جلسه دفاع رساله کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی

 

با عنوان

بررسی تأثیر اختلال بیش فعالی بر بزهکاری اطفال و نوجوانان در استان مازندران

 

نگارنده

مریم ابراهیم پور

 

استاد راهنما

دکتر محمدرضا شادمانفر

 

استاد مشاور

خانم راضیه قاسمی

 

دوشنبه 31 شهریور 93 – ساعت 16

سپاهانشهر، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، سالن شهید مطهری

 

 

چکیده پایان نامه:

عوامل متعددی می‌توانند زمینه ارتکاب بزه را در اطفال و نوجوانان فراهم سازند. یک دسته از آن ها، عوامل مربوط به روان و رفتار می‌باشند؛ یعنی ممکن است گاهی اختلالی در روان یا رفتار کودک یا نوجوان او را به سوی ارتکاب عملی سوق دهد که بزه محسوب می‌شود. یکی از این اختلالات،اختلال بیش فعالی است که نام کاملش اختلال نقص توجه-بیش فعالی می‌باشد. بیش فعالی معمولا به عنوان اختلالی عصبی-رفتاری شناخته می‌شودکه ممکن است زمینه وراثتی یا اکتسابی داشته باشد. بیش فعالی معمولا در سال‌های آغازین ورود به مدرسه شناسایی می‌شود و در صورت درمان نشدن تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه می‌یابد. این اختلال با سه نشانه عمده نارسایی در توجه، فعالیت بیش از حد و رفتارهای آنی و نسنجیده شناخته می‌شود و به سه نوع غالبا بی توجه، غالبا پرتحرک و تکانشگر و نوع ترکیبی تقسیم می‌شود. پژوهش پیش رو با به کار گیری دو روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از کتاب ها، مقالات و سایت‌های اینترنتی و روش کمی پیمایشی به شیوه میدانی با استفاده ازپرسشنامه و مصاحبه گردآوری شده و سعی کرده است تأثیر اختلال بیش فعالی را بر بزهکاری اطفال و نوجوانان در استان مازندران تبیین کند و نتیجه حاصل شده از این پژوهش بیانگر آن است که این اختلال بر بزهکاری اطفال و نوجوانان این استان مؤثر است و بیش فعالی می‌تواند سائق به بزهکاری باشد. برای ممانعت از بزهکاری کودکان و نوجوانان مبتلا باید برای تشخیص زودهنگام اختلال اقدام کرد و برای درمان آن پیگیر بود.

واژگان کلیدی: بزهکاری، اطفال و نوجوانان،بزهکاری اطفال و نوجوانان، بیش فعالی.


انتشار ترجمه طرح مسئولیت سازمان های بین المللی

| چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۰۹ ق.ظ

 

کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل، ده سال پس از تصویب طرح مواد راجع به مسئولیت بین المللی دولت ها، پیش نویس مواد راجع به مسئولیت بین المللی سازمانهای بین المللی را نیز از تصویب گذراند. این طرح از نظر ماهوی، شباهت بسیاری به طرح مواد راجع به دولت ها دارد و بعضی آن را یک «کپی – پیست» ساده تلقی کرده اند؛ گرچه به نظر می رسد ماهیت و ذات حقوق مسئولیت که ناشی از اصول کلی حقوقی است، شباهت های غیرقابل انکار نظام مسئولیت دولت ها و سازمانها را رقم زده است.

طرح مواد مذکور به همراه تفسیر کمیسیون توسط دو تن از دانشجویان دکتری حقوق بین الملل آقایان عبدا... عابدینی (نامزد دکتری حقوق بین الملل دانشگاه تهران) و خلیل روزگاری (دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد) ترجمه و با مقدمه ای از دکتر سیدباقر میرعباسی استاد دانشگاه تهران توسط انتشارات خرسندی منتشر گردیده است.

برای خواندن متن انگلیسی، مقدمه فارسی و دسترسی به فهرست مطالب کتاب، به این صفحه بروید.

 

+ دریافت متن انگلیسی

دفاع پایان نامه

| دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۲۹ ب.ظ

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

دانشکده علوم انسانی

گروه حقوق

 

اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع پایان­ نامه

 

جلسه دفاع رساله کارشناسی ارشد حقوق بین الملل با عنوان

 

بررسی وجوه افتراق مندرجات اعلامیه جهانی حقوق بشر با نظام حقوقی اسلام

 

نگارنده

مهناز طهماسبی فرد


استاد راهنما

دکتر محمدکاظم عمادزاده


استاد مشاور

دکتر علیرضا آرش پور

روزدوشنبه، تاریخ 31/06/1393- ساعت 12

سپاهانشهر، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، ساختمان شماره یک، سالن شهید مطهری

 

چکیده پایان نامه:

اعلامیه جهانی حقوق بشر و پیوست­های آن که از سوی سازمان ملل متحد صادر گردیده نتیجه­ی پیشرفت تمدنی درازمدت در غرب است. به دنبال صدور این اعلامیه در سال 1948 میلادی، موجی از مباحث علمی را در میان متفکران مسلمانان درباره­ی مندرجات این اعلامیه و وجوه افتراق آن با نظام حقوقی اسلام را برانگیخت. از اهم این مباحث می­توان به اول اصل آزادی، که عبارت است از آنکه اشخاص بتوانند، هر کاری را که صلاح و مقتضی بدانند، انجام دهند مشروط بر اینکه اقدامات و عملیات آنها صدمه­ای به حق دیگران، وارد نساخته و با حقوق جامعه منافات نداشته باشد. دوم اصل عدم تبعیض مذهبی، یعنی علاوه بر اینکه هر شخص باید در انتخاب هرگونه مذهب آزاد باشد، تعلق به هر نوع مذهب و عقیده دینی نباید موجب محرومیت او از حقوق اجتماعی شود. لذا هرگونه تبعیضی براساس مذهب ممنوع است و سوم اصل عدم تبعیض بر­اساس جنس که    تمامی اسناد بین المللی حقوق بشر موجود، عدم تبعیض را چه در اعمال و چه اجرای حقوق براساس جنس یادآور گشته­اند، و تساوی بین زن و مرد را بیان و تاکید کرده­اند، اشاره کرد. علی­رغم عدم انجام پژوهش­های قابل انتظار از ناحیه حقوقدانان اسلامی در این زمینه، این پژوهش درصدد است ضمن واکاوی موارد افتراق به ارائه راه­کارهایی نوین جهت تقریب مفاهیم حقوق بشری در اسناد بین المللی و از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و نظام حقوقی اسلام بپردازد. لازم به توضیح است که نتایج و استنتاجات حاصله از این پژوهش بر مبنای روش تحلیلی و توصیفی و روش­ گردآوری نیز به صورت کتابخانه­ای می­باشد.

واژگان کلیدی:

اعلامیه جهانی حقوق بشر، نظام حقوقی اسلام، آزادی، عدم تبعیض مذهبی، عدم تبعیض بر­اساس جنس.    

ابلاغ قانون حریم امنیتی اماکن

| يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲ ب.ظ

قانون تعیین حریم حفاظتی – امنیتی اماکن و تأسیسات کشور مصوب 19/5/93 مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان رسیده است، از سوی رئیس جمهور ابلاغ گردید. به موجب ماده 3 این قانون اجرای طرحهای عمرانی نظیر شبکه های انتقال و توزیع آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و راه در اراضی واقع در حریمهای حفاظتی و امنیتی، به شرطی مجاز است که به تشخیص شورای عالی امنیت ملی، ناقض امنیت این اماکن نباشد.

متن کامل این قانون را اینجا بخوانید.

موقعیت مکانی دانشگاه

| يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۴۳ ق.ظ

 


 

متن فارسی اسناد و معاهدات حقوق بشر

| يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۰۲ ق.ظ

مرکز اطلاعات ملل متحد در تهران، متن فارسی اسناد و معاهدات اصلی نظام بین المللی حقوق بشر و بعضی اسناد حقوق بشردوستانه را در یک مجموعه گردآوری و در وب سایت خود در اختیار علاقه مندان قرار داده است. این مجموعه آنلاین در این صفحه قابل دسترس است.

مرکز اطلاعات ملل متحد در تهران، گزارشی از وضعیت معاهداتی که جمهوری اسلامی ایران، آنها را قبول کرده است؛ تنظیم نموده که از اینجا قابل دریافت است. البته این گزارش ناظر به معاهدات دوجانبه نیست. همانگونه که می دانید، برابر ماده 9 قانون مدنی، معاهدات بین المللی که دولت ایران به آنها پیوسته یا تصویب کرده است، در حکم قانون و لازم الاجراست.

دفاع پایان نامه

| شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۱۱ ب.ظ

جلسه دفاع از رساله کارشناسی ارشد حقوق بین­ الملل

 

با عنوان

توهین به مقدسات مذهبی از منظر حقوق بین الملل

 

نگارنده

مریم کشوری

 

استاد راهنما

امیر مقامی

 

استاد مشاور

دکتر مسعود راعی

 

سه شنبه 25 شهریور 93 - ساعت 12

سپاهانشهر، دانشگاه غیردولتی شهید اشرفی اصفهانی

ساختمان شماره یک، سالن شهید مطهری

دفاع پایان نامه

| جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱ ب.ظ

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

دانشکده علوم انسانی

گروه حقوق

 

اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع پایان­ نامه

 

جلسه دفاع رساله کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی

 

با عنوان

 تطبیق عاشورا با موازین فقهی شیعه

 

نگارنده

امین کربلایی

 

استاد راهنما

دکتر زهره حاجیان

 

استاد مشاور

حاج آقا سمیعی

 


 

روز شنبه 29/6/93 - ساعت 15

 

سپاهانشهر، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، سالن شهید مطهری

 

چکیده پایان نامه:


    از جمله ابعاد جریان عاشورا که کمتر به آن پرداخته شده است، بررسی این واقعهی عظیم به عنوان بخشی از سیرهی عملی امام حسین(ع)   است. میدانیم که سیرهی معصوم(ع) حجّت شرعی و یکی از منابع مهمّ استنباط احکام فقهی است، لکن تنها تعداد معدودی از فقها به قیام امام حسین(ع) متعرّض شده و آن را مورد بحث و احیاناً استناد فقهی قرار دادهاند. نوشتار حاضر درصدد تبیین و تحلیل ریشهها و عوامل عدم استناد فقها به جریان عاشوراست. یکی از دلایل این عدم استناد، که توسّط برخی مطرح شده، ادّعای «عدم انطباق با موازین فقهی» است. در این راستا ابتدا مواردی که نسبت به قیام امام (ع)مورد اشکال فقهی قرار گرفته، مطرح شده و سپس با ادلّهی فقهی ثابت شده که این عدم انطباق، در مورد قیام امام (ع)صادق نیست. در ادامه، «تکلیف شخصی بودن»، بهعنوان دلیل دیگری بر عدم استناد مطرح شده و مورد تحلیل فقهی قرار گرفته و این دلیل نیز رد شده است. در پایان پس از ردّ دلایل عدم استناد، فقه عاشورایی امام خمینی بهعنوان نمونهی بارزی از امکان استناد فقهی به این واقعهی عظیم و الگوپذیری از آن در فقه سیاسی خویش، بهویژه در خلق انقلاب اسلامی ایران، مورد بحث قرار گرفته و امکان استناد فقهی به واقعهی عاشورا اثبات شده است.


واژگان کلیدی: عاشورا، فقه عاشورایی، امام حسین (ع).


 

نتیجه گیری:

رأی وحدت رویه شماره 732 دیوان عالی کشور

| پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۳ ق.ظ


برابر رأی وحدت رویه 732-19/1/93 دیوان عالی کشور، در صورت نامعلوم بودن تاریخ فوت، تعیین تاریخ فوت به عهده دادگاه عمومی حقوقی خواهد بود.

متن کامل رأی را در اینجا بخوانید.

رأی وحدت رویه شماره 731 دیوان عالی کشور

| پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۲ ق.ظ


 

هیئت عمومی دیوان عالی کشور، طی رأی وحدت رویه شماره 731-28/8/92 بیان نمود که مرجع ذیصلاح در خصوص آزادی مشروط، شعبه صادرکننده حکم قطعی خواهد بود.

متن کامل رأی را در اینجا بخوانید.

رأی وحدت رویه شماره 729 دیوان عالی کشور

| پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱ ق.ظ


به موجب رأی وحدت رویه 729-1/12/91 دیوان عالی کشور، دادگاه صالح جهت رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه ای، با در نظر گرفتن اصل صلاحیت محلی، با دادگاه حوزه بانک محل افتتاح حساب زیان دیده است.

متن کامل رأی را در اینجا بخوانید.

دفاع پایان نامه

| چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۷ ق.ظ

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

دانشکده علوم انسانی

گروه حقوق

 

اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع پایان­ نامه

 

جلسه دفاع رساله کارشناسی ارشد حقوق بین الملل

 

با عنوان

 حق آموزش کودکان در اسناد بین المللی

 

نگارنده

مطهره رفیعی

 

استاد راهنما

دکتر منوچهر توسلی

 

استاد مشاور

امیر مقامی

 

روز سه شنبه 25/6/93 – ساعت 11صبح

سپاهانشهر، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، ساختمان شماره یک، سالن شهید مطهری

 

 

چکیده پایان نامه:

 

حق آموزش یک حق بنیادین بشر وابزار ضروری برای تحقق دیگرحقوق بشر است که مهمترین ذی نفعان آن کودکان هستند، حق آموزش کودکان به دلیل آسیب پذیر بودن و نیاز های خاص کودکان باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد سازمان ملل متحد با تصویب دهه سواد آموزی و دهه آموزش حقوق بشر کمک شایانی به توسعه این حق بشری نمود منشور جهانی حقوق بشر ،اعلامیه حقوق کودک ، کنوانسیون حقوق کودک و سایر اسناد بین المللی به حمایت ویژه از این حق پرداخته اند طبق این اسناد آموزش ابتدایی باید واجد وصف رایگان و اجباری برای همه کودکان باشد، اهداف و محتوای آموزش کودکان باید مروج حقوق بشر و آزادیهای اساسی  صلح و تفاهم و فارغ از هرگونه مبنای تبعیض آمیز باشد و کودکان در شرایط دشوار نیز نباید از این حق محروم شوند  دولت ها طبق این اسناد متعهد به احترام، حمایت و ایفا حق آموزش کودکان هستند. این پایان نامه با توجه به اسناد بین المللی به بررسی حمایت های حقوق بین الملل از حق آموزش، حقوق کودکان بر دریافت آموزش ،تعهدات دولت ها و چالش های این حق می پردازد

 

واژگان کلیدی:

حق آموزش، اسناد بین المللی ،کنوانسیون حقوق کودک 1989 ،یونسکو،یونیسف

 

 

نتیجه گیری:

چرا کاتوزیان؟

| سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴ ب.ظ

 

امیر مقامی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید اشرفی

 

در عمر کوتاه خود در دنیای حقوق و «مدرسه حقوق»، شاهد آنم که استادان باوقار، برجسته، هوشمند و عالم این رشته در کشور یک به یک توشه آخرت خویش را بر می دارند و... به راستی که از مرگ گریزی نیست و هر آن، فرشته مرگ، یکی را همراه خود می برد؛ پیامبر خدا باشد یا کافر و ملحد، پیر یا جوان؛ وقتش که به موقع «قضا» برسد، همه مسافریم. با وجود این، درگذشت دکتر امیرناصر کاتوزیان، جامعه حقوقی را در شوکی بزرگ فرو برد؛ با این که این اواخر اخبار و حتی تصاویر ناخوش احوالی و بستری شدن ایشان در بیمارستان در شبکه های اجتماعی دیده می شد. رسانه ها، حقوقدانان و حتی بعضی مردم عادی، او را «پدر علم حقوق» در ایران می نامیدند؛ گرچه خود تلاش نموده بود توازنی میان جنبه های فنی، هنری و علمی «حقوق» پدید آورد و انصاف و وجدان عقلانی به مثابه عدالت را همچون روحی به تن خشک مواد قانونی بدمد.

به عنوان یک دانشجو، با آگاهی از این که «علم» بشری بیشتر شبیه دوی امدادی است که هر کس «چوب» را به نفر بعدی می سپارد؛ گمان میکنم تعابیری مثل «پدر علم» و امثال آن، فاقد معنا و وجاهت است؛ حالا علم حقوق، فیزیک، شیمی، جامعه شناسی یا هر علم دیگر. البته این با عناوینی مثل بنیانگذاری یک علم متفاوت است، که اندیشمندی، چهارچوب های اولیه یک علم را به دست می دهد تا دیگران آن را به کمال برسانند و یقیناً کاتوزیان و هم عصران او در قامت بنیانگذاری این علم هم نبودند که پیش از ایشان، بزرگان دیگری همچون دکتر حسن امامی و دیگران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی کنونی در دانشگاه تهران، حسب ضرورت های ناشی از انقلاب مشروطه و تدوین قوانین عرفی، بنیان این علم را گذاشته بودند و البته که کاتوزیان از نخستین و بزرگترین دست پروردگان آن مکتب بود و هست.

با وجود این، اگر قرار باشد برای علم حقوق و حتی فنون حقوقی در ایران، بزرگی را برگزینیم و به عنوان پدر معنوی جامعه حقوقی کشور، معرفی کنیم، گمان می کنم هیچ کس به اندازه دکتر کاتوزیان شایستگی این عنوان را نداشته باشد. ممکن است دقیقاً ندانیم درباره چه صحبت می کنیم؛ ممکن است نتوانیم تعیین کنیم که برمبنای شناخت تجربی، دقیقاً کدام ویژگی ها او را اینقدر متمایز می کند؟ مثلاً مگر سواد آدم ها را می شود سنجید؟ با تعداد کتاب هایشان؟ با تعداد مقالات؟ دانشجویان؟ با این حساب و کتاب های امروزی دفاتر ممیزی دانشگاه ها برای ترفیع اساتید؟! مسلّم است که بزرگی کاتوزیان، بیش از آن که کمّی باشد و در گرو «تعداد» کتابها، مقالات، سخنرانی ها و فعالیت های او باشد، جنبه ای «کیفی» دارد؛ البته که او در کمیت نیز از سرآمدان است. بین ورزشکاران معروف است که مرحوم تختی، نه بیشترین مدال طلای جهان و المپیک را برای کشتی ایران آورده است و نه حتی بیشترین مدال یا امتیاز را. اما در کشتی ایران، نفر اول که به اسم می شناسیم، «جهان پهلوان تختی» است. وضع کاتوزیان را تنها با این مثال نه چندان مناسب می­توان توجیه کرد.

البته که سایر بزرگان و استادان نیز محترم و عزیز و باسواد و دلسوز و متعهّد و «خوب» هستند؛ مگر می شود منکر ارزش های علمی و اخلاقی استادانی چون ممتاز، آشوری، عراقی، آخوندی، آزمایش، صفایی و... شد؟ و ببخشایند اگر نازنینی از این فهرست ناتمام، جامانده است. معلوم است که این نامها، جنبه تمثیلی دارد و نه حصری! اما «چرا کاتوزیان؟»

در ادبیات ما، حسن و ویژگی های ظاهری و اخلاقی، به «کمال» مطلوبیت منجر نمی شود؛ بلکه «مطلوب» باید «آن» داشته باشد تا از دیگران متمایز شود. شاید کاتوزیان «آنی» داشت که همه به این اندازه ندارند و البته دغدغه های اجتماعی و سیاسی اش، اخلاق حرفه ای و سلوک شخصی اش، مناعت و قناعتش، نگاه خاصش به نظم حقوقی، تفسیرهای انصاف گرایش از قانون مدنی، تسلطش به حقوق خارجی و فقه، و از همه مهمتر به یادگار گذاشتن نظراتش حتی در حوزه حقوق عمومی، اینها همه در کاتوزیان جمع است و تقریبا هیچ کس همه این ویژگی ها را یکجا ندارد. هر یک از این ویژگی ها را می توان در پرونده ای گشود و جداگانه درباره جزئیات این ویژگی ها و بعضی ویژگی های دیگر، بحث و گفتگو کرد. از این هم نگذریم که اکثر دانشجویان ما - از جمله خودم و حتی بعدا که این درس را تدریس کردم - مقدمه علم حقوق را که نقشی پایه ای دارد، با کتاب دکتر کاتوزیان آغاز کرده اند و این یعنی اکثر جامعه حقوقی، به طور غیرمستقیم یا مستقیم دانشجوی اولین کلاس درس حقوق بوده اند.

نباید از یاد هم برد که علیرغم جفایی که بر او رفت، در همان زمان با «امید» در کنج خانه به تألیف مهم ترین آثار حقوق مدنی ایران پرداخت. دکتر عراقی، استاد برجسته حقوق کار، درباره او نوشته است: «او چراغ «عدالت» را فرا راه خود قرار داده و کاوش‌هایش را در روشنایی آن پی‌می‌گیرد. او یک «حقوقدان مکانیکی» یا یک «تکنیسین حقوق» نیست تا حقوق را بی‌جان بداند.» و البته در تاریکی نفسانیت و بی انصافی، باید با چراغ عدالت، قدم برداشت.

 

+ ویژه نامه روزنامه ایران در گرامی داشت دکتر کاتوزیان

 

آیین نامه ماده 79 قانون مجازات اسلامی

| دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۲۹ ب.ظ

«خدمات عمومی رایگان» یکی از مجازات های جامعه مدار و جایگزین حبس است که در اجرای سیاست حبس زدایی در ماده 64قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. به موجب این ماده، حکم انجام خدمات عمومی رایگان، «در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجرا می شود.» ماده 79 قانون نیز مقرر کرده است، آیین نامه اجرایی لازم برای اجرای این مجازات پس از تأیید رئیس قوه قضاییه به تصویب هیئت وزیران برسد. اینک، با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به وزرای دادگستری و کشور، این آیین نامه در روزنامه رسمی منتشر شده و لازم الاجراست.

متن آیین نامه را از اینجا دریافت کنید.

 

شماره چهل و نهم مجله حقوقی بین‌المللی

| يكشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۳۸ ب.ظ

شماره چهل و نهم مجله حقوقی بین‌المللی منتشر شد. در این شماره می‌خوانید:

تعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی به حفاظت از اطلاعات محرمانه هسته ای ایران

کاربرد سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده از منظر حقوق بشردوستانه بین المللی

مسئولیت بین المللی دولت های ثالث ناشی از نقض حقوق بشردوستانه در مخاصمات مسلحانه داخلی (با تحلیلی اجمالی از بحران سوریه )

بررسی مسائل حقوقی ورشکستگی بانک های چند ملیتی

قواعد تفسیرکنوانسیون اروپایی حقوق بشر در پرتو رویه قضایی دیوان اروپایی حقوق بشر

مفهوم توسعه پایدار در گستره حقوق بین الملل انرژی

تغییرات جوی: تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی

تاملی بر تحول مفهومی عفو در گستره حقوق بین الملل

جایگاه قراردادهای بیع متقابل در پروژه های بالادستی نفت و گاز ایران و مقایسه آن با قراردادهای مشارکت در تولید

حمایت از تنوع زیستی و دانش سنتی در نظام جهانی مالکیت فکری

بررسی الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون 1961 لاهه راجع به ضرورت لغو تصدیق اسناد عمومی بیگانه

 

+ دریافت مقالات

 

مراسم بزرگداشت دکتر کاتوزیان در اصفهان

| يكشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۰۵ ق.ظ

 

 

 

اطلاعیه آموزش درباره مهلت انتخاب واحد

| چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۲۸ ب.ظ

دانشجویانی که موفق به انتخاب واحد در زمان مقرر نشده اند ، در روزهای چهارشنبه 12/06/93  و پنجشنبه 13/06/93 اجازه ثبت نام و اخذ واحد به آنان داده خواهد شد. این مهلت قابل تمدید نیست.

درگذشت دکتر کاتوزیان

| سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۴۹ ب.ظ

به گزارش خبرگزاری های کشور، دکتر امیرناصر کاتوزیان استاد پیشین دانشگاه تهران و نویسنده بیش از 40 کتاب علمی و دانشگاهی حقوقی درگذشت.

شادروان کاتوزیان به عنوان متخصص حقوق خصوصی و پدر علم حقوق در ایران شناخته می شود که به علت دغدغه های اجتماعی و اهتمام به حکومت قانون، در حوزه حقوق عمومی نیز تألیفات و ملاحظاتی ارائه نمود. ایشان در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز ایفای نقش کرد و در سال 83 نشان درجه یک دانش را از دست رئیس جمهور دریافت نمود. اغلب دانشجویان حقوق در ایران، علاوه بر مجلدات حقوق مدنی، الفبای علم حقوق را از کتاب «مقدمه علم حقوق» وی و فلسفه حقوق را در اثر سه جلدی «فلسفه حقوق» ایشان مطالعه و آموخته اند.

گروه حقوق دانشگاه شهید اشرفی، فقدان ایشان را به خانواده محترم و همه دانشجویان، محققان، وکلا و قضات تسلیت می گوید؛ برای ایشان علو درجات و مغفرت الهی از درگاه خداوند منان خواستار است.